8 февр. 2010 г.

РОЗДІЛ V. ОРГАНІЗАЦІЯ




ТЕМА 5.1. Організація як функція управління. Організаційні Структури (лекція)

План лекції

1. Зміст функції організації.

2. Поняття організаційної структури.

3. Типи організаційних структур управління.                                                         1.     Зміст функції організації


В процесі вивчення цієї теми важливо, насамперед, усвідомити сутність трьох ключових категорій: "організація", "організаційний процес (діяльність)", "організаційна структура". Всі вони тісно пов’язані між собою, але не є синонімами.

Організація – це функція управління, в межах якої здійснюється розподіл робіт поміж окремими робітниками та їх групами та узгодження їх діяльності. Реалізація функції організації здійснюється у процесі організаційної діяльності.

Організаційна діяльність  це процес, за допомогою якого керівник усуває невизначеність, безладдя, плутанину та конфлікти поміж людьми щодо роботи або повноважень і створює середовище придатне для їх спільної діяльності.

Основними складовими організаційного процесу (організаційної діяльності) є:

а) розподіл праці  - розподіл загальної роботи в організації на окремі складові частини, достатні для виконання окремим робітником відповідно до його кваліфікації та здібностей;

б) департаменталізація - групування робіт та видів діяльності у певні блоки (групи, відділи, сектори, цехи, виробництва тощо);

в) делегування повноважень - підпорядкування кожної такої групи керівникові, який отримує необхідні повноваження;

г) встановлення діапазону контролю - визначення кількості робітників, безпосередньо підлеглих даному менеджерові;

д) створення механізмів координації - забезпечення вертикальної та горизонтальної координації робіт та видів діяльності.

Координація робіт – це процес узгодження дій усіх підсистем організації для досягнення її цілей.

Вертикальна координація ґрунтується на вказівках, які проходять по ланцюгу команд. В межах вертикальної координації менеджер узгоджує роботу своїх підлеглих. Одночасно робота даного менеджера узгоджується його начальником з роботою паралельних підрозділів.

Горизонтальна координація ґрунтується на взаємних контактах співробітників, які знаходяться на одному рівні в ієрархічній структурі.

Горизонтальна координація  здійснюється у чотирьох основних формах: взаємодопомога; оперативні групи (тимчасові робочі групи); комісії (постійні робочі групи); збори за участю співробітників різних підрозділів організації.

Існують також так звані нетрадиційні механізми координації, до яких, зокрема, відносяться:

       а) організаційна культура – це комплекс цінностей, пріоритетів, неписаних правил,  що впливають на ведення справ організацією та в організації.

       б) неформальна організація – це система взаємозв’язків між співробітниками організації, які виникають і розвиваються спонтанно (не санкціоновано). Внаслідок цього в організації формуються неформальні центри влади, тобто такі, які не відображені в організаційній схемі.



2. Поняття організаційної структури

Організаційна структура в теорії управління визначається як абстрактна категорія, що характеризується трьома організаційними параметрами:

1) ступенем складності;

2) ступенем формалізації;

3) ступенем централізації (рис.5.1.).

 












Рис.5.1. Основні складові категорії "організаційна структура"



Під складністю розуміється те, як багато виразних ознак має організація. Чим глибше  розподіл праці, чим більше вертикальних рівнів в ієрархії управління, тим більше структурних підрозділів, тим складніше координувати діяльність людей в організації.

Ступінь, у якому організація покладається на правила та процедури, спрямовуючи поведінку своїх робітників і є ступенем формалізації. Чим більше правил та регуляторів в організації, які вказують, що можуть робити співробітники, а що - ні, тим більш формалізованою є структура організації.

Централізація визначає місце, де переважно зосереджено право прийняття рішень. Якщо всі  рішення (або їх більшість) приймаються вищими керівниками, тоді організація є централізованою. Децентралізація означає, що право прийняття певних рішень передається з вищих рівнів управління на нижчі.

До основних ситуаційних факторів, які впливають на формування організаційної структури сучасна теорія організації відносить такі:

1)     технологію;

2)     розміри організації;

3)     середовище;

4)     стратегію.

При цьому слід зауважити, що кожний із зазначених факторів впливає на формування організаційної структури не тільки прямо, але і непрямо (опосередковано), тобто шляхом їх взаємного впливу один на одного.

Технологія. У широкому розумінні технологія – це процес конверсії (перетворення) входів в організацію (людських, фінансових, фізичних та інформаційних ресурсів) у виходи з організації (продукція, послуги, прибутки/збитки). Таке розуміння технології дозволяє використовувати цю категорію для характеристики будь-якої організації, а не лише виробничої.

Розміри організації. Технологія чинить сильний вплив на структурні характеристики тільки в малих фірмах. В крупних фірмах тісний зв’язок між технологією та структурою зникає. Сильніший вплив на структуру в цьому випадку чинили розміри організації.

Середовище. Вплив середовища на організаційну структуру залежить від його наступних характеристик:

1)      складність середовища - визначається кількістю його компонент, які впливають на функціонування організації та інтенсивністю взаємодії між ними;

2)      динамічність середовища - характеризується кількістю змін середовища в одиницю часу та подібністю змін;

3)      невизначеність середовища - визначається кількістю інформації про компоненти та зміни в середовищі, а також якістю та визначеністю такої інформації.

Стратегія. Стратегія визначає такі параметри як місію організації, її цілі і спосіб їх досягнення, засоби пристосування до зовнішнього середовища, і вже через них впливає на структуру.



3. Типи організаційних структур управління

Завдання менеджера в процесі організації полягає в тому, аби надати усім компонентам організації такої форми та об’єднати їх таким чином, аби фірма являла собою одне ціле і функціонувала цілеспрямовано. Саме тому, в будь-якій фірмі існує певна підпорядкованість поміж її складовими частинами та рівнями менеджменту, чіткий розподіл влади, прав та відповідальності.

 Для відображення структурних взаємозв’язків основних рівнів та підрозділів організації, їх підпорядкованості на практиці використовують схеми організаційної структури управління. Такі схеми є лише скелетом системи управління, оскільки не розкривають склад та зміст функцій, прав та обов’язків підрозділів та посадових осіб.

Теорія і практика менеджменту розробили багато різних принципів побудови структур управління, які можна звести до наступних основних типів:

-      лінійна організаційна структура;

-      лінійно-штабна організаційна структура;

-      функціональна організаційна структура;

-      лінійно-функціональна організаційна структура;

-      дивізіональна організаційна структура;

-      матрична організаційна структура;

-      та інші: проектна, кластерна, модульна, атомістична.



Лінійна організаційна структура  являє собою систему управління, в якій кожний підлеглий має тільки одного керівника і в кожному підрозділі виконується весь комплекс робіт, пов’язаних з його управлінням. Схематично ця структура представлена на рис. 5.2.

 



















 



Рис. 5.2. Принципова схема лінійної організаційної структури




Переваги лінійної оргструктури:

- чіткість і простота взаємодії (неможливість отримання підлеглим суперечливих розпоряджень та вказівок);

- відповідальність кожного за виконання свого завдання (надійний контроль та дисципліна);

-   оперативність підготовки і здійснення управлінських рішень;

-   економічність (за умови невеликих розмірів організації).

Недоліки лінійної оргструктури:

-    необхідність високої кваліфікації керівників;

-    зростання  числа рівнів управління при збільшенні розмірів організації;

-    обмеження ініціативи у робітників на нижчих рівнях.



Лінійно-штабна організаційна структура. Вона є різновидом лінійної оргструктури. За такої структури для розвантаження вищого керівництва створюється штаб, до складу якого включають фахівців з різних видів діяльності. Всі виконавці підпорядковуються безпосередньо лінійним керівникам. Повноваження штабних спеціалістів стосуються підготовки порад та рекомендацій лінійним керівникам або видачі вказівок виконавцям за дорученням лінійного керівника. Завдяки цьому підвищується ступінь оперативного та організаційного реагування. Принципова схема лінійно-штабної оргструктури наведена на рис.5.3.









 




















Рис. 5.3. Принципова схема лінійно-штабної організаційної структури




Функціональна організаційна структура. Особливість цього типу оргструктури полягає в тому, що для виконання певних функцій управління утворюються окремі управлінські підрозділи, які передають  виконавцям обов’язкові для них рішення, тобто функціональний керівник в межах своєї сфери діяльності здійснює керівництво виконавцями (див. рис. 5.3.).

 


























Рис. 5.3. Принципова схема функціональної організаційної структури




Переваги функціональної оргструктури:

-    спеціалізація діяльності функціональних керівників;

-    скорочення часу проходження інформації;

-    розвантаження вищого керівництва.

Недоліки функціональної оргструктури:

-     можливість отримання суперечливих вказівок;

- порушення принципу єдиноначальності (розмивання єдності розпорядництва і відповідальності);

-     складність контролю;

-     недостатня гнучкість.

Лінійно-функціональна організаційна структура являє собою комбінацію лінійної та функціональної структур. В основу такої структури покладено принцип розподілення повноважень і відповідальності за функціями та прийнятті рішень по вертикалі. Лінійно-функціональна структура дозволяє організувати управління за лінійною схемою, а функціональні підрозділи допомагають лінійним керівникам у вирішенні відповідних управлінських функцій (див. рис. 5.4.).

 




























Рис. 5.4. Принципова схема лінійно-функціональної організаційної структури



Переваги лінійно-функціональної структури:

-    поєднує переваги лінійних та функціональних структур;

-   забезпечує відносно швидке здійснення управлінських рішень завдяки своїй ієрархічності;

-    спеціалізація функціональних керівників.

Недоліки лінійно-функціональної структури:

-    складність регулювання відносин лінійних і функціональних керівників;

-  в умовах реорганізації збільшується потік інформації, який спричиняє перевантаження керівників;

-    така структура чинить опір здійсненню змін в організації.

Лінійно-функціональна оргструктура застосовується при вирішенні задач, які постійно повторюються, забезпечуючи максимальну стабільність організації. Вона ефективна для масового виробництва зі стабільним асортиментом продукції при незначних (еволюційних) змінах технології виробництва.



Дивізіональна організаційна структура. Групування видів діяльності тут здійснюється за принципом розподілу праці за цілями. Це означає, що навколо певного виробництва формується організаційний підрозділ з автономією у здійсненні своєї повсякденної операційної діяльності (див. рис.5.5.).





 






































Рис.5.5. Принципова схема дивізіональної організаційної структури



Переваги дивізіональної оргструктури:

-    невтручання в оперативну діяльність виробничих підрозділів;

- можливість для вищого керівництва зосередитись на вирішенні стратегічних проблем;

-   підвищення якості рішень, що приймаються (завдяки наближенню до місця виникнення проблеми);

-     внутрішньофірмова конкуренція.

Недоліки дивізіональної оргструктури:

-     дублювання функцій управління на рівні підрозділів;

-     збільшення витрат на утримання апарату управління.

Дивізіональна організаційна структура відповідає умовам динамічного середовища та організаціям з великою кількістю виробництв, життєвий цикл яких відносно тривалий.



Матрична організаційна структура з’явилась як відповідь на підвищення ступеня динамічності (мінливості) середовища функціонування фірм. Особливістю оргструктур у такому середовищі має бути високий ступінь адаптованості. Це можна забезпечити за рахунок тимчасового характеру функціонування структурних одиниць.

 В матричній організаційній структурі крім звичайних функціональних підрозділів, які функціонують постійно, формуються так звані проектні групи як тимчасові колективи. Проектні групи відповідають за реалізацію стратегічних планів. Робітники проектних груп залишаються членами своїх функціональних підрозділів і повертаються в підпорядкування своїх функціональних керівників після розформування своєї проектної групи (див. рис. 5.6).



 








































Рис. 5.6. Принципова схема матричної організаційної структури



Переваги матричної структури:

-    високий ступінь адаптації до змін у середовищі;

-    наявність ефективних механізмів координації  між багатьма складними і взаємопов’язаними проектами.

Недоліки матричної структури:

-    обмежена сфера застосування;

            - виникнення конфліктів на підставі “боротьби за владу” між функціональними керівниками і керівниками проектів.



ТЕМА 5.2. Кваліфікація управлінського персоналу

(для самостійного опрацювання)



Питання для висвітлення теми:



1)     Поділ управлінської праці в організації.

2)     Лінійні та функціональні менеджери.

3)     Функції керівника.

Література:



1.     Шегда А.В. “Менеджмент”. – К.: Знання, 2004р.

2.     Тарнавська Н.П., Пушкар Р.М. "Менеджмент: теорія та практика". – Тернопіль: Карт-бланш, 1997р.

3.     Андрюшків, Кузьмін "Основи менеджменту". – Львів: Світ, 1993р.

  




 

Комментариев нет:

Отправить комментарий